top of page

איך מתגברים על רטיבויות בבניינים

איך מתגברים על רטיבויות בבניינים

דני פיטמן

22 במרץ 2023

המדריך האולטימטיבי לנצח עובש ורטיבויות בבניינים

איך מתגברים על רטיבויות בבניין או בתוך דירה- עשה זאת בעצמך

רטיבות בבניינים עלולה להיות בעיה ערמומית ומתמשכת, הרטיבות עלולה לגרום לנזק מבני, אף להשפעות בריאותיות והן מלוות לא אחת בכתמים מכוערים ועובש מסוכן. כמי שעוסק שנים בתחום ההנדסה האזרחית, בהתמחות באיתור ושיקום מבנים לאחר רטיבות, נתקלתי בחלק משמעותי מהזמן שלי בבעיות רטיבות רבות שהפתרון להן מאתגר במיוחד. במדריך זה, אחלוק את התובנות שלי איתך, אלו המבקשים לנצח את הרטיבות בשיטת עשה זאת בעצמך, ואסקור שיטות התמודדות עם רטיבות בבניין.

סוגי רטיבויות והבנה של התהליך:

לפני צלילה אל הפתרונות השונים כדאי להבין מיהו האויב. הרטיבויות מקורן בגורמים רבים ושונים שאינם תלויים האחד באחר ולעיתים הם מופיעים בו זמנית ממקורות שונים ללא שניתן להפריד בין המקורות.

רטיבויות מגשם:

אחת הסיבות העיקריות לרטיבויות בבניינים הינה מי גשמים החודרים דרך הגג או דרך קירות המעטפת. אלו מוצאים דרכם פנימה דרך חור באיטום, רעף שזז, רעף שנשבר ואפילו מזחלת מי גשם שהחלחד והתבקעה. היה לי פעם לקוח שכל עליית הגג העשויה עץ היפה שלו נרקבה אט אט מאחר והוא לא טרח לבקר בה במשך חודשי החורף וחזר לשם רק באביב.

רטיבויות כתוצאה מעיבוי:

האם אי פעם שמתם לב לטיפות מים המופיעים על זכוכית חלונות הבית במזג אויר קר? זוהי תופעת עיבויי. תופעה זו מתרחשת כאשר האויר מתקרר עד לטמפרטורה הנקראת נקודת הטל שבה הלחות היחסית עולה על 100%. האויר אינו יכול עוד "להחזיק" את הלחות בתוכו ומפריש אותה על המשטח הקר. טמפרטורה זו של המשטח מעידה על בידוד טרמי שאינו מספיק.



חדירת מים מיסודות הבניין:

מי גשם נקווים באדמה ועולי םקפילרית אל הקירות שבהיקף. הקירות האלו נמצאים במגע עם עמודים וקורות היסוד והרטיבות מתפשטת ועוברת מאזורים בהם הריכוז גבוה אל אזורים יבשים יותר נגד כח הכובד בתופעה הנקראת התפשטות קפילרית.



רטיבויות מצנרת אינסטלציה:

צנרת ברזל היתה נהוגה לפני כ-23 שנה ופסקה לחלוטין מאז שנת 2000. השימוש בה הופסק מסיבות נכונות. הצנרת היתה מחלידה הן בחלק הצינור הפנימי והן בחלקו החיצוני. הצנרת היתה מתמלאת אבנית. שתי תופעות אלו יחדיו גרמו להצרת הצינור, להקטנת הספיקה ולהתבקעות ללא התרעה מוקדמת ואלו בתורם גרמו לרטיבויות. אם איתרתם צנרת ברזל בביתכם אזי זה רק עניין של זמן עד שזו תתבקע ומוצע להחליפה באופן יזום ולא לחכות שזו תתפוצץ מעצמה.


ההשפעה של הרטיבות על אלמנטי הבניין:

אסור שתופעת הרטיבויות תלקח באדישות. רטיבות רבה או רטיבות ממושכת יכולה לגרום לבעיות עם חוסן הבמנה, לגרום לחלודה של ברזל הזיון, לגרום להתפתחות עובש, חזזית וכתמים והתיקון, ככל שמזניחים את התופעה, עלול להיות יקר מאד.

יש אף שמעידים שרטיבות זו גורמת להם לבעיות בריאותיות המתבטאות בהפרעות נשימה ואף בגירויים בעור. תופעה אחרונה זו נגרמת כתוצאה מעובש שעלול להיות בכמות כזו שהוא מצוי באויר אותו אנו נושמים.



סימנים לבעיות רטיבות:

עתה כשאנו יודעים מול מה אנו עומדים נבחן איך מאתרים רטיבויות. חפשו את הסימנים הבאים:

כתמים: כתמים הנגרמים ממים יכולים להימצא במפג שקיר תקרה, במרכז תקרה, בקו הריצוף עם מפלס הקרקע וכמובן על תקרת הקומה העליונה שמעליה מצוי חלל הגג.

ריח רע: ריחות רעים מלווים התפתחות עובש. אם אתם במרתף הבית או בעליית הגג ואתם מרגישים שינוי בריח, קיימת אפשרות שהחלה תופעת רטיבות שחלקה הגלוי טרם צץ.

תפרחת הבטון: הסתכלו על הרווחים בין האריחים. אם מתפתחת שם רטיבות תוכלו להבחין במעין "צמר גפן" צץ לו ברווח בין האריחים.

קילופי צבע: צבע אינו מתקלף מעצמו. אם אתם מבחינים בהתקלפות דשל צבע ובמיוחד שהתקלפות זו אינה אחידה על כל הקיר אלא באזור מסויים זהו סימן שבמקום זה מתפתחת רטיבות.

איתור רטיבות בשיטת "עשה זאת בעצמך":

אם אתם חושדים שרטיבות החלה מתרחשת אך אינכם יכולים להצביע על מיקומה המדוייק או על מקורה נסו להעזר בכלי ניטור רטיבויות היכולים לסייע. המכשיר העיקרי לאיתור רטיבות הינו פרוטימטר. כמעט ואי אפשר לרוכשו בחנויות חומרי הבניין ותצטרכו ברוב המקרים להזמינו מחו"ל . רישמו את שמו באנגלית :"PROTIMETER" וריכשו אותו באחת החנויות המקוונות. המחיר אינו צריך להיות יחותר מ500 ש"ח לדגם בסיסי.

איך משתמשים בפרוטימטר:

המכשיר הוא אינדיקטיבי. קריאת המכשיר לבדה אינה מספקת. עליכם לדגום אזור שאתם יודעים בודאות שהוא יבש, למשל קיר פנימי בתוך הדירה ואחר כך לדגום את הקיר החשוד כרטוב. אם יש הפרש בין הערכים המתקבלים בשתי בדיקות אלו אזי מצאתם את האינדיקציה לרטיבות.

איתור מקור הרטיבות:

הרטיבות מופיעה סביב קירות חדר רחצה: יש להניח כי מקורה בצנרת המים. יש להתחקות אחר מונה המים, לצלם את המחוגים בזמן כלשהו, להמתין שעה קלה ולצלם שוב. אם המחוגים נותרו סטטיים נישמו לרווחה. אם המחוגים שינו את זוויתם יש להניח כי קיימת זליגת מים מצנרת המים.

איתור רטיבויות מגשם: האם התופעה עונתית? האם הרטיבות מתגלה באזורים בהם אין צנרת אינסטלציה? מענה לשתי שאלות אלו יכול לקבוע שמדובר במקור רטיבות הקשור עם גשם.

איתור רטיבות במרתף:

קחו את חפירה וחיפרו קלות מתחת גובה מסדי הבית. אם אתם מבחינים ביריעות איטום אזי מצבכם טוב, אם היריעות פגומות או שאין יריעות אזי יש סיכוי שמי גשמים חודרים אל חלק הקירות הפנימיים. תצטרכו במקרה כזה לחפור תעלה סביב הבית, לחזור ולאטום את קירות המסד המתגלים , להחזיר חומר גרנולרי מנקז יחד עם צינור שרשורי מתעל ולהחזיר שכבה דקה של אדמה גננית מעל.

עיבוי על חלונות: התופעה נגרמת כתוצאה מבידוד טרמי לקוי של קירות המעטפת. הפתרון לבעייה זו חורג מאורכו של מדריך זה. התקשרו ונוכל לתת עצה רלוונטית.










bottom of page